Jak bezpiecznie holować samochód?

Jeżeli mamy taką możliwość to najbezpieczniej jest skorzystać z pomocy profesjonalnej pomocy drogowej. W takim przypadku w zależności od samochodu do zdarzenia zostanie wysłana laweta lub autolaweta. Wezwanie pomocy drogowej może nie być darmowe, jednak pozwala szczęścić czas, nerwy i potencjalne usterki jeżeli pojazd holowalibyśmy na własną rękę.

Często w swoim pakiecie ubezpieczeniowym mamy ochronę assistance,warto już wcześniej wiedzieć kiedy mamy prawo skorzystać z bezpłatnej pomocy drogowej. Jeżeli sytuacja tego wymaga można również holować samochód samodzielnie. Najpierw sprawdź czy pojazd spełnia wymogi prawne pojazdu nadającego się do holowania.

Na samym początku należy sprawdzić czy auto ma sprawne hamulce, układ kierowniczy oraz światła. Niezbędny jest również odpowiedni zaczep oraz trójkąt ostrzegawczy.

W przypadku gdy pojazd ma sprawny tylko jeden układ hamulcowy, możliwe jest holowanie wyłącznie na holu sztywnym. Gdy sprawne są obydwa hamulce, można posłużyć się linką holowniczą.

Bezpieczne holowanie

Linka holownicza powinna mieć długość od o 4 do 6 m,  w przypadku holu sztywnego odległości 3 m muszą być oznaczone żółtą lub czerwoną flagą/chorągiewką.

Oba pojazdy muszą być tak połączone aby nie nastąpiło rozłączenie w czasie holowania. W tym celu należy połączyć linkę holowiniczą z zaczepem przymocowanym do uchwytu holowniczego (montowany w wszystkich autach produkowanych po 2000 r. pod zderzakiem).Zabronione jest przypinanie linki do takich miejsca, jak zderzak, wahacze czy inne elementy. Sztywny hol również mocujemy za pomocą uchwytów holowniczych.

Miejsce trójkąta ostrzegawczego w procesie holowania samochodu znajduje się  z tyłu po lewej stronie. Nie należy również pamiętać o włączeniu świateł pozycyjnych w złych warunkach widoczności. Samochód holujemy przy włączonych światłach mijania. Częstym błędem jest włączenie podczas holowania świateł awaryjnych – kiedy mamy włączone te światła nie mamy możliwości zasygnalizować swojego skrętu kierunkowskazem. Nikogo nie należy przekonywać, że pojazd należy holować trasami o najmniejszym natężeniu ruchu starając się omijać skrzyżowania.

Zapłon w samochodzie holowanym powinien być włączony – zapobiega to to zablokowaniu kierownicy podczas jazdy, będzie działało wspomaganie kierownicy i hamulców. Proces holowania powinien być prowadzony z wyczuciem należy starać się szybkiego dodawania gazu i tkz. szarpnieć. Nie należy przyspieszać i hamować gwałtownie. W trakcie jazdy lina powinna być cały czas napięta. Pojazd holowany może regulować napięcie hamowaniem. W obszarze zabudowanym zabronione jest przekroczenie prędkości 30 km/ h. Poza nim jest ograniczenie do pręgkości 60 km/h.

Pamiętajmy, że zabronione jest holowanie pojazdu na autostradzie! W W przypadku awarii auta w takim przypadku konieczne jest wezwanie pomocy drogowej. Pamiętajmy o tym, że waga samochodu, który ma holować niesprawny pojazd powinna być większa!

Kolizja podczas holowania

Czy zastanawialiście się kiedyś jak kodeks drogowy traktuje przypadek wypadku podczas holowania pojazdy? Okazuje się że kodeks drogowy nie traktuje holowanego i holującego jako zespołu pojazdów, ale według prawa ubezpieczeniowego tak właśnie jest. W przypadku kolizji kierowcy odpowiadają tak, jak kierowcy pojazdów z przyczepą!

Pomagając holując pojazd pamiętajmy, że odpowiedzialność za ewentualną stłuczkę podczas holowania ponosi holujący, i z z jego ubezpieczenia pokrywane są szkody spowodowane przez niego, jak i przez holowany pojazd, o ile są połączone lub gdy się rozłączyły, ale samochód holowany się jeszcze toczył.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *